محققان، مكانيزمهاي كلي شكل گيري آسيب و همچنين محل و موقعيت آنرا در جمع كننده ها تشخيص داده اند. آنها با استفاده از مجموعه اطلاعات ميداني، و تحليل نتايج آزمايشهاي غير مخرب و همچنين آزمايشهاي متالوگرافي توانسته اند بدين نتايج دست يابند.
با توجه به اينكه خزش و خستگي ناشي از خزش بعنوان اساس مكانيزم شروع آسيب تشخيص داده است، بر همين اساس مدلهاي ساده اي را براي تحليل تنش و همچنين مدلهائي را براي شروع ترك خوردگي و انتشار آن بدست آورده شد كه همگي آنها در نرم افزار BLESS مدلسازي گرديده اند.
ترك خوردگي در حفره هاي مفاصل، بعنوان يك مشكل اساسي در جمع كننده ها ظاهر شده است. علت اصلي اين ترك خوردگي آسيب ناشي از خستگي خزش است كه شكاف اكسيدي ايجاد شده بواسطه بهره برداري دوره اي در شكل گيري آن كمك مي نمايد.
بررسي اطلاعات جمع آوري شده نشان داده است كه جمع كننده هاي خروجي سوپر هيترهاي ثانويه و همچنين شكل هندسي خاص مفاصل و رابطها، آمادگي بيشتري براي شروع ترك خوردگي داشته اند.
ترك خوردگي نسبتا در اوايل عمر جمع كننده ها (پبيشتر از 50% عمر كلپ) آغاز مي گردد و سپس در طي چند سال رفته رفته منتشر مي شود.
نمايش و نظارت ميداني نشان داده است كه درجه حرارتي محلي فلز و نرخ افزايش آن در حوزه هاي لوله مي توانند بعنوان عامل جدي تر از اندازه گيري شرايط بخار براي تشخيص شروع ترك خوردگي در نظر گرفته شوند. براساس اين مشاهدات، توانسته اند مكانيزم تنش، خستگي خزش، شروع ترك خوردگي و نحوه انتشار آن را در نرم افزار BLESS مدلسازي و پياده نمايند.
عليرغم اينكه مشكل ترك خوردگي در قسمت مفاصل و رابطها در نيروگاههاي اروپا و آمريكا بسيار رايج مي باشد، اما روش تشريح شده براي تشخيص و نرم افزار مذكور اولين روش علمي و كمي براي تشخيص يك چنين ترك خوردگي هایي مي باشد. با توجه به رشد كند ترك خوردگي در طي يك دوره طولاني، روشهاي بازرسي مي توانند مؤثر باشند.
منابع:

Excutive Summary, Materials, Bless Code User Manua, European Replica Data Base Evaluation, Guidelines for MDE of Heavy Section Components, Super heoter / Reheater Tubes
مؤسسه تحقيقاتي EPRI - آمريكا http://www.epri.com۱